Voedingstip van Gerard: Eiwit Shakes

Er zijn vele soorten eiwit shakes wat voor een hoop mensen verwarrend kan zijn. Helemaal als je nog helemaal niets weet van de vele soorten die er zijn.

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: “Heb ik wel een eiwit-shake nodig?”

Als je 1 of 2 keer per week een ‘zelfde rondje’ doet of een groepsles die je al een tijdje doet, dan heb je op zich geen extra eiwit-shakes nodig. Dan volstaat een volledig voedingspatroon ook. Ben je serieuzer bezig met krachtinspannende workouts, dan is je eiwitbehoefte groter.

Toch is het in de praktijk schokkend hoe weinig eiwitten mensen eigenlijk nemen. Laatst had ik nog een cliënt die overtuigd was dat ze genoeg eiwit binnenkreeg omdat ze wel 2 glazen melk dronk op een dag. Dat is hooguit 10 gram eiwit. Als je je bedenkt dat de meeste mensen toch wel minimaal 80 gram eiwit per dag nodig hebben, dan volstaat 2 glazen melk natuurlijk totaal niet. Eiwit zit overigens ook in vlees, vis, kip, peulvruchten, kwark, havermout en hoge kwaliteit pasta’s.

Als je volledig en gezond eet, en je sport niet heel intens, dan volstaat je voedingspatroon meestal qua eiwitbehoefte. Heb je meer nodig, dan is een eiwit-shake een gemakkelijke en relatief goedkope manier om aan je eiwitbehoefte te voldoen.

Er zijn vele soorten eiwitten. De meest voorkomende heb ik puntsgewijs op een rijtje voor je gezet:

Whey Concentraat:        Dit is het ‘lekkerste’ eiwitpoeder omdat hij het meest ‘volledig’ is. Naast alleen eiwit, zitten er in Whey Concentraat poeders ook nog koolhydraten (melksuikers) en vetten, waardoor de smaak voller is en het poeder beter mixt met melk en water. Als we kijken naar gezondheid, is whey concentraat de beste keuze omdat deze het meest volledig is qua voedingsstoffen.

Whey Isolaat:                    Ben je bezig met afslanken, dan ben je beter af met een Whey Isolaat. Dit eiwitpoeder is extra bewerkt zodat er naar verhouding meer eiwitten zitten in een shake. Het aantal vetten en koolhydraten is bij een Isolaat flink naar beneden geschroefd.

Whey Hydrolysaat:         Dit eiwit is nog verder bewerkt dan een Isolaat en is geoptimaliseerd om snel opgenomen te worden door je lichaam. Vooral na een flink zware training is dat erg prettig. Ook wordt dit eiwit aangeraden aan mensen met een lactose intolerantie, omdat alle melksuikers gestript zijn van dit eiwit.

Caseïne Eiwit:                    Dit is een traag eiwit en voorziet het lichaam gedoseerd van eiwitten. Ideaal voor sporters die ook s’nachts genoeg eiwitten willen binnen krijgen. Caseïne eiwit is ondanks zijn traagheid, wel één van de beste eiwitten die je kunt gebruiken, maar voor snel herstel na krachttraining is hij niet geschikt. Caseïne eiwitpoeder is wat stroperiger en mixt iets minder goed. Het geeft een vol gevoel en is daarom ook handig om te gebruiken tijdens een afslanktraject als aanvulling op je eiwitbehoefte.

Weight Gainers:               De naam zegt het al. Dit zijn eiwitten die verrijkt zijn met extra koolhydraten en vetten. Eén weight gainer shake kan wel meer dan 1200 calorieën bevatten. Dat is het equivalent van 2 maaltijden! Het moge duidelijk zijn dat dit eiwit-poeder alleen voor zeer specifieke situaties geschikt is.

Bij Jeroen Maas Sports Company hebben we een prachtige vitrine met diverse eiwitten in vele smaken vanaf 15 euro.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *