Groepslessen: Do’s & Don’ts

Do’s

  • Samen sporten motiveert

De ervaring die wij hebben is dat mensen die aan groepslessen doen, minder snel afhaken dan mensen die uitsluitend individuele fitnesstraining doen. En als je regelmatig komt, heb je eerder effect van je training.  Daarnaast is sporten in een groep niet alleen erg gezellig, het werkt motiverend en inspireert het je om nét dat beetje extra uit je training te halen.

  • Stok achter de deur

Groepslessen zijn elke week op een vaste tijd. Dit ‘vaste tijdstip’ waarop de groepsles is, wordt ook vaak als reden gegeven om níet aan een groepsles te beginnen. Toch is dit juist de kracht van groepslessen. Door het vaste tijdstip word je min of meer gedwongen je agenda vrij te houden en heb jij, bijvoorbeeld in drukkere tijden, elke week je sportmoment.

  • Muziek

De meeste groepslessen zijn op motiverende muziek. Goede muziek stimuleert, waardoor je nog meer uit je training haalt. Hou jij juist niet zo van opzwepende muziek? Er zijn ook groepslessen waarbij de muziek zachter en rustiger is, zoals bijvoorbeeld bij Pilates of Yoga.

  • Enthousiaste, professionele instructeur

De instructeur is het allerbelangrijkste aan de les. Een instructeur moet in onze ogen niet alleen enthousiast zijn, maar ook deskundig. Onze instructeurs zijn allemaal gediplomeerd voor de lessen die ze geven. Een goede instructeur motiveert en inspireert en let er daarnaast ook goed op dat je de training effectief en veilig uitvoert. Ben je voor het eerst of heb je een blessure? Meld dit altijd aan de instructeur. Hij of zij kan jou dan tips geven hoe je de les goed mee kunt doen.

Don’ts

  • Intensief

Veel beginnende sporters denken dat groepslessen te intensief voor ze zijn. Toch kun je als beginnend sporter met een gerust hart een groepsles binnenstappen: de instructeur kan jou opties geven, waardoor je de les kunt aanpassen aan je eigen niveau. Geef altijd bij de docent aan als je voor de eerste keer meedoet.

  • Alleen voor vrouwen

We horen mannen nog wel eens zeggen: groepslessen zijn alleen voor vrouwen. Nou moeten we bekennen dat de meerderheid van de deelnemers inderdaad uit vrouwen bestaat, maar er zijn zeker ook lessen waarbij veel mannen meedoen. Ik nodig bij deze dan ook alle mannen uit om een groepsles te komen volgen ?!

  • Blessures

Met sommige blessures kun je inderdaad beter niet aan groepslessen beginnen. Maar er zijn ook blessures waarbij groepslessen juist heel goed zijn. Denk hierbij aan rugklachten en de groepsles Pilates. Pilates heeft een positief effect op rugklachten.
Wil je weten of je met jouw blessure mee kunt doen aan een bepaalde les? Overleg dan eerst met onze instructeurs.

  • Conclusie

Groepslessen zorgen voor plezier in het sporten en  daardoor hou je het sporten jaren vol. Niet voor niks zijn sommige van onze trouwe groepslesdeelnemers al meer dan 25 jaar lid!
Moet je nu dan alleen nog maar groepslessen gaan doen? In onze ogen is een doelgericht, individueel fitnessprogramma gecombineerd met één (of meerdere) groepsles(sen)  de beste manier om je doelstelling te behalen. Kom je een keer meedoen? We adviseren je graag!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *