Hoe geef je je weerstand een boost tegen corona?

Ineens duiken er overal voedings- en suppletie adviezen op in de media, die je vertellen over hoe je je immuunsysteem een boost kan geven. De ene smoothie geeft nóg meer een boost dan het andere pilletje. Megadoseringen vitamine C? Doen! Dat commerciële partijen levensmiddelen, smoothie pakketten of voedingssupplementen durven aan te bieden onder het mom van een COVID-19 besmetting te voorkomen, maakt dat het nóg moeilijker wordt om de zin van de onzin te kunnen onderscheiden. Ik zou jullie daarom dan ook iets willen vertellen over de rol die voedingsstoffen in het immuunsysteem spelen.

Welke rol speelt voeding in het immuunsysteem?
Het immuunsysteem staat niet op zich en is complex. Er zijn verschillende voedingsstoffen, lees vitamines en mineralen, nodig om het immuunsysteem optimaal te laten functioneren. Eigenlijk speelt elke essentiële voedingsstof ergens een rol in het functioneren van het immuunsysteem. Dat voedingsstof X, je immuunsysteem een boost zou geven is kant-en-klare onzin. Als je nu naar de lokale drogist rent voor een potje met megadoseringen vitamine C of D, ga je aan drie belangrijke dingen voorbij, namelijk:
• Het functioneren van het immuunsysteem niet afhangt van 1 of 2 voedingsstoffen;
• Een hoge(re) dosis niet per definitie betekent dat je immuunsysteem beter gaat functioneren.
• Het optimaliseren van de voedingsstoffen die nodig zijn om je immuunsysteem te laten functioneren niet leidt tot immuniteit. Immuniteit bouw je op door blootstelling aan de ziekteverwekker en niet door het slikken van vitamine C of vitamine D of iets anders.

Kan ik dan helemaal niets doen qua voeding om niet ziek te worden?
Tot op zekere hoogte. Je kunt minimaal 250g groente per dag eten, 2 stuks fruit, volkorenproducten en zuivel met mate. Gewoon gezond en gevarieerd eten klinkt niet heel sexy misschien, maar eigenlijk weten we al heel lang dat een gezond eetpatroon zorgt voor de inname van voldoende voedingsstoffen, nodig om je immuunsysteem te laten functioneren. Wat overigens niet betekent dat je niet ziek kan worden maar dat je het risico op, dan wel het beloop, wellicht iets kan beïnvloeden.

Kan ik corona trouwens krijgen via voeding?
Het is onwaarschijnlijk dat het virus zich verspreidt via de voeding. De European Food and Safety Autority (EFSA) gaf recent aan dat er geen zaken bekent zijn waarin iemand via de voeding besmet is geraakt met het virus. Je kunt je wel voorstellen dat het mogelijk is het virus over te dragen van voedselbereider op voedselconsument. Na één nies is het virus natuurlijk niet direct dood. Via het voedsel kan het virus wel overgedragen worden, net zoals dat kan via ander objecten die je met je handen aanraakt. Maar dat is te voorkomen door de gangbare hygiëne maatregelen in acht te nemen: je handen wassen voordat je voedsel bereidt/eet en niet hoesten en proesten boven je bord (of dat van een ander). Beide maatregelen gelden trouwens voor elk virus, niet alleen in geval van COVID-19.

Samengevat:
• Eet gezond, beweeg waar mogelijk en neem voldoende rust. Deze drie-eenheid is goed voor je gezondheid en voor je weerstand;
• Negeer niet te achterhalen of wetenschappelijk onderbouwde (social) mediaberichten. Als het te simpel is om waar te zijn, is het dat ook.
• Je kunt niets eten om ‘immuun’ te worden. Als iets of iemand anders dat beweert of suggereert is dat een aantoonbare leugen.
• Voorkom dat je besmet wordt of andere (kwetsbare) mensen besmet.
• Door middel van voeding wordt de COVID-19 infectie niet verspreid. Het zou een overdraagbare bron kunnen zijn, maar die kans is vrij klein mits hygiëne regelgeving wordt gevolgd.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *